Ученията / Хипсосъзнание / Подобряване на концентрацията

Hypsoconsciousness - Improving your Concentration

Ако наблюдаваме внимателно себе си, в даден момент сме в състояние да си кажем: „аз не мисля”. Всъщност, самата мисъл за това доказва, че не е възможно да спрем да мислим.

Съществува тясна връзка между мисълта и  движението на очите: ако успокоим или спрем движението на очите си, въображението ни също ще се успокои. Нашите мисли имат изключително влияние върху емоционалното състояние и реакциите ни. Те ни служат като пътеводител в случаите на нервно напрежение  или друга емоционална и ментална ситуация.

Понятие

Hypsoconsciousness - Improving your Concentration

Мислите, които обикновено минават „през главата” ни са крайъгълния камък, около който ние конструираме материалния си живот, а емоционалното състояние, което те предизвикват, зависи от тяхното съдържание и качеството.

Ако сме свидетели на сцена на насилие, мускулите ни рефлекторно се свиват, имитирайки наблюдаваната сцена. Самите ние, без усилие възпроизвеждаме мускулното напрежение у хората около нас и започваме неволно ги „копираме”. Един от разрушителните навици на мисленето е, когато оставяме въображението ни да се „развихри”, когато се реем в мечти или строим пясъчни кули. И ако всичко това продължи достатъчно дълго, ние ще се отдалечаваме от реалността до такава степен, че ще я смесваме с въображаемото.

Една от важните характеристики на мисленето ни е, че то не може да бъде контролирано. Но ако погледнем от друга страна, това  е полезно, що се отнася до възпитание на волята ни.

Можем да използваме взаимната зависимост между  въображението и движението на очите ни - в случаите когато искаме да го успокоим, просто успокояваме очите си и обратното-ако искаме да отморим очите, правим въображението си по-малко активно. Следователно, можем да кажем, че очите са инструмент за контрол на въображението.

„Ментална концентрация” - това е нашия капацитет да фокусираме вниманието си само върху едно нещо в даден момент, изключвайки всичко друго. С  колкото повече неща се опитаме да „приковем” вниманието си за единица време, на толкова парчета ще се разчупи и  нашия „АЗ.”

Техниките за постигане на умствена концентрация са безброй, но всичко зависи от избора ни на емоционална активност, която да се превърне във фокус на вниманието ни. Когато това се случи, ние ще станем тотално незаинтересовани към всичко, останало извън обхвата на нашия конкретен интерес.

Процесът на концентрация, по природа, включва „ успокояване на въображението”, което, както знаем, никога не спира да работи. „Ментална почивка” се постига единствено когато „изпразним” временно ума си от мисловният поток, тъй като менталната празнота се „парализира” в процеса на мислене.   

Упражнения

Следвашите упражнения са предназначени за:

  • Повишаване нивото на съзнанието.
  • Спиране на неконтролируемия мисловен поток. 
  • Постигане на контрол и възможност да се „замрази” мисленето, когато пожелаем. 
  • „Влизане” в на състояние на ментално и психологическо отпускане. 
  • Повишаване на способността за фокусиране на вниманието. 
  • Повишаване на менталния статус. 
  • Трениране на способност за пълно и свободно използване на волята, както и на творческото мислене.
  • Намаляване на психическата умора.


Eксперимент A

  • Направете импровизирано махало от парче тел (с дължина около 12 инча), на която закачете пръстен или обикновен ключ.
  • Седнете на маса, поставете лактите си върху нея, така че дланите ви да се съберат на нивото на брадичката.
  • Хванете импровизираното махало, като гледате тежестта му да попадне между събраните средни пръсти на двете ви ръце.
  • Сега, опитайте да държите махалото в покой. С отворени очи си представете, че махалото се движи напред – назад, че се отдалечава и приближава към тялото ви.
  • Вие трябва активно да мислите, че махалото се движи. След няколко минути ще установите, че то наистина започва да се движи в посоката, която сте му задали с мисълта си.
  • Сега сменете посоката, представяйки си, че махалото се движи отляво надясно, което ще рече – от лакът, към лакът. И то ще започне да се движи точно така.

Защо махалото се движи? Движението на махалото следва посоката,  която незабележимо и несъзнателно сте избрали чрез пръстите си, следвайки образа, изграден във въображението ви.


Eксперимент B

  • Затворете очи и ясно си представете, че стоите до железопътна линия.
  • Представете си, че влакът идва отляво, подминава ви и се отдалечава надясно.
  • Опитайте се сетивно да си представите как влакът преминава отляво – надясно.
  • По време на експеримента наблюдавайте какво става с очните ви ябълки, които независимо че клепачите ви са затворени, следват посоката на въображаемия влак.

С какво се обяснява фактът, че очните ви ябълки се движат във въображаема посока? Движението на очните ви ябълки сочи, че има тясна връзка между мисълта и движението на очите.


Упражнение № 1 – Релаксация и мисловен контрол

  • Представете си, че гледате мозъка си отзад, през самия него, сякаш зрението ви е обърнато и насочено назад.
  • Също като фенер (окото), който внезапно започва да осветява отзад, вместо отпред. 
  • Когато правите това упражнение, трябва да държите очите си отворени и насочени напред, без да ги въртите встрани, или да ги фиксирате върху каквото и да било.
  • Упражнението формира паралелно виждане, в което не трябва да се обръщате, и в същото време позволява да гледате спокойно, без всякакво напрежение.


Упражнение № 2 – Meнтална концентрация


Вземете какъвто и да е предмет, поставете го на масата и го наблюдавайте отблизо в продължение на 3 -5 минути, докато възприемете всеки негов детайл. Не трябва да се притеснявате от продължителността на упражнението. Съсредоточете се единствено върху предмета пред себе си.

След като сте го „изучили”, затворете очи и се опитайте да го възпроизведете във въображението си – колкото е възможно, най-точно.Отворете очите си и сравнете приликата между менталния и реалния предмет.


Упражнение № 3 – Meнтална пустота


Етап 1:

Седнали удобно, или легнали, затворете очите си и започнете да се фокусирате върху тях. След малко ще усетите свиване и движение на очните си ябълки, както и тенденция към мигане, независимо, че очите ви са затворени. Със силата на волята си трябва да спрете лекото потрепване на клепачите си, както и цялото мускулно напрежение в очите си. Продължавайте докато не усетите, че нервната дейност и от двете ви очи е изчезнала. Така приключва и първият етап от упражнението.

Етап 2:

Сега, забравете за очите и се концентрирайте върху дишането си, тоест опитайте се да усетите всяко вдишване и издишване чрез разширяването и свиването на гръдния си кош.

Усетете ясно редуването на вдишване с издишване, отвътре – навън, отвън – навътре. НЕ е нужно да дишате дълбоко, просто дишайте...

Етап 3:

След като почувствате, че напълно сте се идентифицирали с дишането си, забравете за момент за него, а визуализирайте  черния цвят,  докато той не изчезне в представата ви .

  • Това упражнение се прави в състояние на пълна неподвижност, тялото е възможно най-отпуснато и статично.
  • Не може да се преминава към следващ етап, преди да се усъвършенства предишният.
  • Тези три етапа трябва да се упражняват само по време на учебните занятия. Веднъж като ги „шлифовате”, ще видите как и трите  ще се слеят в един.
Tренировъчна програма

За да прецените резултатите от това обучение, моля попълнете” първи етап” от  самопреценката, преди да започнете (виж по-долу).

Цели:

Ученикът, или практикуващият, ще може да:

  • Постигне състояние на физическа и ментална релаксация, винаги когато пожелае това.
  • Икономисва енергия, за да я за  вложи в повишаване на духовния си потенциал.
  • Подобри менталната концентрация.
  • Спре механичното мислене.
  • Развива творческо мислене.


Етапи:

Първа седмица:

  • Упражнение: Пълна релаксация и мисловен контрол.
  • Продължителност: 10 минути.
  • Честота: Веднъж дневно.

През този етап се постига физическо и ментално отпускане. Упражнението дава възможност за постигане на паралелна визия, която допълнително отморява тялото и ума.

Втора седмица:

  • Упражнение: Meнтална концентрация.
  • Продължителност: 5 минути.
  • Честота: Веднъж дневно.

През този етап се цели повишаване на вниманието. Стимулира се интеграцията на Аза чрез наблюдаване на даден предмет в рамките на определено време.

Tрета седмица:

  • Упражнение: Meнтална пустота.
  • Продължителност: 20 минути.
  • Честота: Веднъж дневно.

През този етап се цели пълно разтоварване на съзнанието, изпразването му от всякаква мисъл.

Четвърта седмица:

Правете упражненията по всяко време на деня, като ги съчетавате с обичайните си ежедневни дейности.

Самопреценка

Възпитаване на мислите, чрез подобряване на концентрацията.

За улесняване на самопреценката ви, предлагаме някои характеристики, които маркират високо ниво на концентрация.

  • Самоконтрол.
  • Отпускане по собствено желание.
  • Постоянно и стабилно поведение, изразяващо спокойствие и уравновесеност.
  • Подобряване на здравето и жизнеността.
  • По-голяма ефективност в работата и по-малко умора.
  • Освобождаване от безпокойството.
  • Изолиране от негативното влияние на околната среда.
  • Забавяне на стареенето.
  • Посвещаване.
  • Волево включване на ума за постигане на успех.
  • Подобряване на адаптирането и на интелектуалната дейност. 
  • Духовно, морално и интелектуално усъвършенстване.


Препоръчваме да разпечатате тази самопреценка и да я попълните два пъти.

  • Преди да започнете тренировъчната програма, за да знаете какво е изходното ви ниво по отношение на всички посочени аспекти.
  • След тренировъчната програма, за преценка на резултатите в сравнение с изходното ви ниво.


Оценете следните аспекти и поставете своя отговор:


                                        AB                              C
Здраве Добро Задоволително Лошо
Ниво на жизнената енергия Високо Средно Ниско
Ниво на спокойствие Добро Средно Лошо
Ментално спокойствие Добро Средно Лошо
Възможност за концентрация Висока Средна Ниска
Творчество Високо Средно Ниско
Емоционален контро Висок Среден Нисък
Праг на болка Нисък Среден Висок
Ниво на толерантност Високо Средно Ниско


Направете си заключение какво сте постигнали в процеса на тренировъчната програма:

Ако повечето от отговорите ви са A, B, или C, прочетете приложения параграф.

Ако финалните ви отговори са предимно A, това означава, че сте извършили съзнателна и истинска работа. Продължавайте! Увеличавайте честотата и техническото съвършенство на всяко упражнение. Вие вече открихте начина да интегрирате личността си и да се фокусирате върху собственото си усъвършенстване.

Ако във финалните ви отговори преобладава В, това означава, че сте постигнали умерен прогрес и това ви показва, че е нужно повече отдаване и постоянство от ваша страна. Независимо че сте подобрили някои аспекти, има още какво да се прави.

Ако финалните ви отговори са с преобладаващо С, това показва ниско постижение. Запомнете, несъзнателния механизъм на нашето поведение трудно се преодолява, освен ако не положим съзнателно усилие на волята и не сме високо мотивирани. Опитайте пак, защото практикувайки, вие неминуемо сте усетили едно вътрешно спокойствие и хармония. Подобрените резултати ще подобрят и живота ви. Всичко зависи от вас!

При всички случаи: сравнете резултатите си и отбележете къде сте подобрили нивото си и къде, не. Това ще ви даде представа за посоката, която трябва да поемете оттук нататък. Всички ние се сблъскваме с трудни за преодоляване неща. А те ни закрепостяват и черпят от енергията ни.

Повишаване нивото на съзнанието допринася за доближаване до реалността, както и справяне с трудностите в живота. Когато си повиши нивото на съзнанието, човек става оптимист, той разбира, че всичките му преживявания могат да бъдат използвани за духовно, морално и интелектуално усъвършенстване, или казано иначе – за тоталното му развитие.

Отпечатай
 
Изпрати на приятел
Уебстраницата е оптимизирана за 1024x768px. за Internet Explorer 7.0 ха Windows, Safari 4.0 за Mac / Windows, и Mozzila Firefox 3.0 за Windows, или по-нови версии.